Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Ulgi w spłacie zobowiązań

Kto może skorzystać z ulg i jakie warunki musi spełnić

Z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych mogą skorzystać podatnicy (art. 67a ordynacji podatkowej) i podatnicy prowadzący działalność gospodarczą (art. 67b ordynacji podatkowej). Przedsiębiorcy mają nieco więcej wymogów.

Wszyscy, którzy chcą skorzystać z ulg, muszą złożyć wniosek do Urzędu Miejskiego w Stroniu Śląskim. Podkreślmy od razu, że są to ulgi uznaniowe. Co organ podatkowy bierze pod uwagę? Przede wszystkim to, czy ulga jest uzasadniona ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Trzeba to wykazać we wniosku, a więc uzasadnić, że w naszej sprawie została spełniona przesłanka ważnego interesu podatnika lub ważnego interesu publicznego.

  • ważny interes podatnika to sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie zaległości podatkowych uregulować. Będzie to utrata możliwości zarobkowania, utrata losowa majątku,
  • interes publiczny to sytuacja, gdy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność sięgania przez podatnika do środków pomocy państwa, gdyż nie będzie w stanie zaspakajać swoich potrzeb materialnych.

— Ważny interes podatnika lub interes publiczny, które uzasadniają umorzenie, to dosyć pojemne pojęcia, dlatego zadbaj o wyczerpujące wyjaśnienie twojej sytuacji i spróbuj ją potwierdzić dokumentami, które możesz załączyć do wniosku.

Takich samych ulg może udzielić organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, o ile taka ulga:

  • nie stanowi pomocy publicznej,
  • stanowi pomoc de minimis (łączna wartość takiej pomocy dla jednego podatnika nie może przekroczyć równowartości 300 tys. euro w ciągu 3 lat),
  • stanowi pomoc publiczną m.in. udzielaną w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia.

Na jakich formularzach trzeba złożyć wnioski i komu?
Podatnicy mogą wnioskować o:
·odroczenie terminu zapłaty należności podatkowych na formularzu (wzór),
·rozłożenie na raty należności podatkowych na formularzu (wzór),
·umorzenie zaległości podatkowej na formularzu (wzór).

Ocena zasadności udzielenia ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych przeprowadzana będzie odrębnie w każdej sprawie przez organ podatkowy, z uwzględnieniem ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego.

Wnioski można składać:

  • bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Stroniu Śląskim,
  • poprzez platformę e-puap,
  • pocztą na adres Urzędu Miejskiego.

Pamiętaj, aby wniosek podpisać.

Trzeba też pamiętać, że jeśli wnioskujesz o rozłożenie płatności podatku lub zaległości na raty, to organ jest związany tym wnioskiem, tzn. organ nie odroczy płatności, jeśli wnioskujesz o rozłożenie na raty.

Kiedy złożyć wnioski o udzielenie ulg ?

Wnioski o rozłożenie podatku na raty lub odroczenie płatności podatku trzeba złożyć przed upływem terminu jego płatności. Wniosek o rozłożenie na raty podatku należy złożyć jak najszybciej po stwierdzeniu, że nie jesteśmy w stanie zapłacić podatku w całości.

Wniosek o umorzenie zaległości podatkowej, odsetek (a więc gdy termin zapłaty podatku minął), można złożyć już dzień po terminie płatności podatku.

Jakie dokumenty dołączyć do wniosku o udzielenie ulgi:

Podatnik będący osobą fizyczną nie prowadzący działalności gospodarczej, ani rolniczej zobowiązany jest do złożenia nw. dokumentów:

  1. Wniosek o umorzenie zaległości podatkowych, umorzenie odsetek wraz z uzasadnieniem i oświadczenie o stanie majątkowym, rodzinnym i o sytuacji materialnej Podatnika. pobierz plik
  2. Dowody obrazujących aktualną sytuację finansową, majątkową i rodzinną - uzyskiwanych dochodów własnych oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (tj.: zeznania podatkowego za poprzedni rok, aktualnych zaświadczeń z zakładu pracy, odcinków rent, emerytur, wyciągów z rachunków bankowych, decyzji przysądzających świadczenia z pomocy społecznej) oraz wydatków własnych, a także osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (tj. rachunków za opłaty, spłat kredytów, pożyczek, wydatków na leki) oraz innych dokumentów potwierdzających informacje wskazane. w oświadczeniu;

 Podatnik będący osobą fizyczną prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do złożenia nw. dokumentów:

  1. Wniosek o umorzenie zaległości podatkowych, umorzenie odsetek wraz z uzasadnieniem i oświadczenie o stanie majątkowym, rodzinnym i o sytuacji materialnej Podatnika. pobierz plik
  2. Dowody obrazujących aktualną sytuację finansową, majątkową i rodzinną - uzyskiwanych dochodów własnych oraz osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (tj.: zeznania podatkowego za poprzedni rok, aktualnych zaświadczeń z zakładu pracy, odcinków rent, emerytur, wyciągów z rachunków bankowych, decyzji przysądzających świadczenia z pomocy społecznej) oraz wydatków własnych, a także osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (tj. rachunków za opłaty, spłat kredytów, pożyczek, wydatków na leki) oraz innych dokumentów potwierdzających informacje wskazane w oświadczeniu.
  3. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
    pobierz plik
  4. Oświadczenie o otrzymanej /nieotrzymanej pomocy de minimis.
  5. Zaświadczenia o pomocy de minimis lub oświadczenie o otrzymanej wielkości pomocy de minimis.
  6. Zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres 3 ostatnich lat podatkowych (rachunek zysków i start, bilans), sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów.

Jeżeli podatnik nie dołączy dokumentów potwierdzających okoliczności, które wskazujesz w uzasadnieniu, organ podatkowy rozpatrzy sprawę na podstawie materiału dowodowego zebranego we własnym zakresie.

Ile organ podatkowy ma czasu na wydanie decyzji ?

Urząd załatwi twoją sprawę w ciągu miesiąca, a maksymalnie dwóch (w trudniejszych przypadkach). Terminy mogą się wydłużyć, jeśli organ będzie wzywał podatnika do złożenia dodatkowych wyjaśnień lub dokumentów.

Zasadniczo organ może przyznać ci ulgę, odmówić jej przyznania lub wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania (np. gdy wniosek dotyczy spraw, których organ podatkowy nie może rozpatrzyć).

Opłaty
Złożenie wniosku i wydanie decyzji w sprawie umorzenia zaległości podatkowej/ odsetek za zwłokę zwolnione jest od obowiązku uiszczenia opłaty.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.).
  2. Rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, s. 9).
  3. Rozporządzenie Komisji UE Nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
  4. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 565).

Tryb odwoławczy

Na decyzję w sprawie umorzenia służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za pośrednictwem Burmistrza Stronia Śląskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Inne informacje

Podanie powinno zawierać dokładne określenie rodzaju zaległości podatkowych, których dotyczy oraz wskazanie okresu za jaki zaległość podatkowa jest należna, wskazanie okoliczności stanowiących ważny interes podatnika lub interes publiczny uzasadniających zastosowanie ulgi w postaci umorzenia, wskazanie osoby, od której pochodzi podanie oraz jej adresu. Przedmiotem postępowania o umorzenie może być jedynie zaległość podatkowa, tj. podatek, którego termin płatności już upłynął.